miercuri, aprilie 09, 2008

“Noi dansăm şi cântăm pentru toată lumea"


Aflat la ediţia a treia care se va desfăşura pe 28-29 Martie 2008
Festivalul-Concurs al Cântecului Popular Moldovenesc
“Din bătrâni, din oameni buni” se anunţă un eveniment aşteptat de iubitorii de folclor şi promovat televiziune, presă scrisă şi radio.
Petre Şuşu, unul dintre iniţiatorii festivalului este ferm convins de seriozitatea concursului: “E a treaia ediţie. Se vede, se aude, se ştie.
Nu e joacă, nu e serbare, nu mimăm un proiect.”
Mioara Velicu şi Daniela Condurache reprezintă sarea şi piperul spectacolului, încununând cu succes seara de gală.


R: Cum a luat fiinţă concursul „Din bătrâni, din oameni buni”?
P.Ş: Moldova nu a avut niciodată festivaluri proprii de muzică folclorică, faţă de Ardeal, Transilvania, Maramureş care pretutindeni s-au afirmat prin spectacole de mare ţinută. M-am gândit la această situaţie şi mi-am spus că acest lucru nu este posibil. Împreună cu dirijorul ansamblului folcloric studenţesc „Doina Carpaţilor” Marinică Botea am hotărât să facem un festival. Am ajuns la concluzia că trebuie să organizăm un festival mai mult pentru a trage atenţia că există potenţial, că există oameni pe care să îi urc pe scenă (solişti vocali, instrumentişti, dansatori), că există public. Noi mergem foarte des prin sate şi susţinem spectacole în aer liber. Iaşiul nu are un festival de genul ăsta. Hai să îl facem. Am discutat cu actualul director al Casei de Cultură a Studenţilor, i s-a părut o idee interesantă. Am zis să fixăm o perioadă în care să se poată desfăşura acest festival într-o perioadă mai liberă. Am ales luna martie în post, când muzicanţii nu au nunţi, deci îi avem la dispoziţie. Am hotărât ca în ultimul sfârşit de săptămână să organizăm acest festival.
Prima ediţie a avut loc în 2006 în “Luceafărul”, unde nu puteai să arunci un bob, pentru că sala de spectacol era arhiplină. A doua ediţie s-a desfăşurat în 2007 la Casa de Cultură a Sindicatelor, unde a doua seară, seara de gală, sala a avea 1500 locuri, iar 500 de personae au plecat acasă pentru că nu aveau loc. Spectatorii au intrat chiar înainte de spectacol, s-au închis uşile, dar jandarmii nu puteau face faţă. Oamenii au intrat în scenă, când dansatorii, orchestra, interpreţii se încălzeau.
Noi avem un parteneriat cu Radio Iaşi, care este unul dintre organizatori şi se implică financiar foarte mult. Cei de la Radio Iaşi au mediatizat foarte bine evenimentul. Anul acesta vom avea aceeaşi problemă.
R: Şi cum aveţi de gând să rezolvaţi acest impediment?
P.Ş: Cele două spectacole vor fi transmise în direct de Favorit TV, o televiziune pe care iubitorii de folclor o agreează. Eu sunt coregraf dar nu prea m-am uitat la acest post. Şi Radio Iaşi va transmite această ediţie.
Accesul în sala de spectacol se va face pe bază de invitaţie.
R: Aceste invitaţii de unde se pot procura?
P.Ş: Invitaţiile deja s-au dat ca pâinea caldă prin radio. S-au organizat tot felul de concursuri, iar ca premii au fost date aceste invitaţii. Se vor scoate şi 100 de bilete la preţul de 10 lei, o sumă modică, faţă de cheltuielile care se fac pentru festival, sume care depăşesc 800 milioane ron. Au fost anii trecuţi ediţii de success. Să sperăm că aşa va fi şi anul acesta.
R: Care sunt invitaţii speciali care vor participa la festival?
P.Ş: La prima ediţie au venit Sofia Vicoveanca, Nicolae Glip din Chişinău, Viorica Macovei. La a doua ediţie au cântat Margareta Clipa şi Laura Lavric, iar anul acesta ne vor încânta în prima seară Elena Mândrescu şi Anton Achiţei, iar în a doua seară Mioara Velicu şi Daniela Condurache.
Chiar ne gândeam, cred că la anul trebuie să îi luăm din nou la rand, pentru că nu mai avem nume consacrate pentru folclorul moldovenesc.
R: În regulamentul concursului, scopul festivalului este promovarea scenică a tinerelor valori din folclorul moldovenesc. Concret, în ce constă această promovare?
P.Ş: Concursul are două etape: etapa de preselecţie, care s-a desfăşurat în luna februarie şi etapa finală, concursul propriu-zis, care are loc acum. Se promovează concursul toată luna ianuarie şi februarie. Se înscriu tineri din toate judeţele Moldovei la preselecţie.
Pentru orice solist vocal, mai ales la început de carieră, a apărea la un post de radio sau televiziune este un success. Dacă asta se întâmplă şi în direct, înseamnă că cineva i-a acordat o încredere foarte mare. Poate din afară nu se vede greutatea acestui aspect dar, foarte puţine televiziuni sau posturi de radio acordă într-o emisiune de specialitate, unui tânăr debutant practic şansa, să cânte, să se manifeste în direct.
Ei intră în baza de date a postului de radio, vor fi invitaţi şi la alte emisiuni. Am avut bucuria să vedem tineri care au fos pe la noi, pe la festival, care au câştigat şi care nu au câştigat premii. I-am văzut pe la Mamaia, Bucureşti, pe la emsiuni în direct ale doamnei Elise Stan.
R: Câţi participanţi s-au înscris la preselecţie şi câţi dintre ei vor participa la etapa finală?
P.Ş: Înscrişi au fost mai mulţi, dar au venit şi nu au participat a preselecţie. Foarte mulţi au venit să vadă preselecţia, să vadă dacă sunt pregătiţi. Au fost selectaţi cei mai buni: 21 de concurenţi din 70 de participanţi.
R: Regulamentul concursului precizează că participanţii nu trebuie să fi fost sau să fie sub contract cu orchestre sau ansambluri folclorice profesioniste. De ce această condiţie?
P.Ş: Păi… Pentru a da şansa tinerilor care nu au avut parte de această posibilitate de a colabora cu o orchestră profesionistă. Ne-am adresat copilului, care nici măcar nu a sperat că ar putea ajunge la un asemenea nivel de performanţă.
Relaţia cu un asamblu profesionist presupune să fi parcurs nişte etape de selecţie, să fi avut o pregătire prealabilă. Oricum pe mine nu ma interesează decât copilul cu vocea lui naturală.
R: La preselecţie participanţii au avut de completat un chestionar de evaluare. De ce?
P.Ş: Este foarte simplu. Am dat posibilitatea copiilor să pună mâna pe pix şi să scrie ce părere au despre această etapă de preselecţie. Am vrut să aflăm punctual lor de vedere. După ce au parcurs etapa de preselecţie, au fost întrebări: dacă li s-a părut că a fost corect, dacă li s-a părur că a fost în regulă, ce părere au despre acest festival, dacă îi ajută.
R: Care sunt judeţele din care vin concurenţii?
P.Ş: Concurenţii vin din toate judeţele Moldovei: Suceava, Botoşani, Neamţ, Bacău, Iaşi, Vaslui, Focşani şi Galaţi.
Ne mai ajută cu promovarea presa locală din judeţele respective, am rugat Consiliul Judeţean de creaţie din fiecare judeţ să ne ajute, precum şi Şcolile de Artă.
R: Care sunt specialiştii care vor face parte din juriu?
P.Ş: Anul acesta preşedintele juriului ca şi anul trecut este doamna Elise Stan. Ceilalţi componenţi ai juriului sunt: Adriana Ardeleanu-directorul Centrului de Creaţie Iaşi, maestrul George Sîrbu de la Suceava, instrumentalist un nume greu din muzica instrumentalistă moldoveanească. Din partea Departamentului pentru Cultură, Culte şi Patrimoniu Iaşi- Eva Giosanu, specialitatea ei fiin costumul popular. Ultimul membru al juriului este chiar dirijorul orchestrei “Doina Carpaţilor”- Marinică Botea, persoana care a lucrat cel mai mult cu copiii. Ştie evoluţia lor de la preselecţie până acum.
R: Aţi spus că se va realiza un compact disc(CD), care va cuprinde melodiile participanţilor. Când se va realiza acest Cd?
P.Ş: Avem aparatură pentru aşa ceva. Se vor înregistra direct toate piesele. Şi anul trecut s-a realizat acest CD şi a fost trimis tuturor concurenţilor de la etapa finală, ca să îl aibă ca amintire. Nu avem intenţia să îl punem în vânzare, dar îl avem ca şi promovare.
Nu vrem să atragem pentru acest festival pentru partea financiară, ci pentru tradiţie, valoare, suflet, pregătire. Sunt sufieciente concursuri cu maşini, cu mii de euro. Da, la 15 ani i se dă o maşină, nici măcar nu ştie să o conducă. Nu, noi ne păstrăm într-o limită de bun simţ, indiferent cât de mulţi bani avem sau nu avem, ne vom creşte premiile.
R: Care sunt premiile concursului?
P.Ş: Premiile sunt următoarele: marele premiu care constă în suma de 1000 lei, premiul I de 700 lei, premiul II de 600 lei şi premiul III de 500 lei.
R: Care este suma investită în organizarea concursului “Din bătrâni, din oameni buni”?
P.Ş: Apreciem că se vor duce cheltuielile către 850 milioane ron. Ne bazăm însă pe nişte finanţări de al Cotnari, precum şi de la Direcţia Judeţeană pentru Tineret în valoare de 2500 lei, de la Centrul General de Creaţie Populară- 15 milioane ron. Nu ştiu dacă e de amintit această sumă. E ruşinos. Cei mai mulţi bsni vin de la Casa de Cultură a Studenţilor- peste 300 milioane ron. Primăria nu a vrut să ne dea nimic, nu a considerat important. E a treaia ediţie. Se vede, se aude, se ştie. Nu e joacă, nu e serbare, nu mimăm un proiect. Parcă oamenii ăştia care vin la spectacol nu cin din Iaşi. Noi dansăm şi cântăm pentru toată lumea.

P.S. : Deşi trebuia sa publicam un interviu cu ocazia zilei de 8Martie, dupa cum observaţi, am valorificat un alt eveniment, de o mare importanţa pentru zona Moldovei-"Din batrâni, din oameni buni"

Niciun comentariu: